Interview pro E-Bezpečí - závislostní chování výzkum týmu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci
#1
Posted 10 August 2012 - 08:25 AM
projekt E-Bezpečí hledá hráče a hráčky World of Warcraft, kteří vykazují znaky závislostního chování - cítí se na WoW závislí, závislost jim způsobuje problémy v osobním či profesním životě, pokusili se např. závislosti na WoW zbavit, ale nepodařilo se jim to, závislost ovlivnila jejich partnerské vztahy apod. Zajímají nás také psychické a fyzické projevy dlouhodobého hraní, např. progresování v NAXX25, UD25 apod.
Rádi bychom s hráči udělali interview (elektronicky - e-mail, chat/skype/facebook, případně osobně v Olomouci (na Univerzitě Palackého v Olomouci)). Dotazování je naprosto anonymní. Interview bude trvat cca 30 minut. Výsledky budou použity pro záměry vědeckých studií, které monitorují vývoj rizikových komunikačních jevů a online závislostní v ČR, a zejména pro rozvoj psychologického poradenství zaměřeného na online závislosti v ČR (např. na možnosti léčby). V případě zájmu nás kontaktujte na info@e-bezpeci.cz.
Díky za váš čas, za tým projektu E-Bezpečí
dr. Kamil Kopecký
Centrum PRVoK PdF UP Olomouc
www.e-bezpeci.cz
www.e-synergie.cz
www.sexting.cz
P.S. Případné cestovní náklady uhradíme. Respondenti interview mohou získat dárečky od našich partnerů (Vodafone Czech Republic, Seznam.cz, Policie ČR aj.).
#2
Posted 10 August 2012 - 09:09 AM
#3
Posted 10 August 2012 - 09:23 AM
jinak jak pise ulixe, toto je chyba rodicu
#5
Posted 10 August 2012 - 09:48 AM
#6
Posted 10 August 2012 - 10:11 AM
#7
Posted 10 August 2012 - 10:14 AM
P.S. pro pana doktora: první si 2 měsíce zahrajte a pak dělejte nějaké studie, teorie jsou hrozně "super", ale kdo nezkusil, neví. Můžete se mi ozvat ve hře, dám vám goldy a batohy do začátků, aby se vám lépe expilo :)
#8
Posted 10 August 2012 - 10:47 AM
#9
Posted 10 August 2012 - 10:59 AM
#10
Posted 10 August 2012 - 01:16 PM
určitě už nyní máte mnoho respondentů, avšak myslím, že výsledky známe dopředu všichni. Je to vždycky velmi individuální. Stejně jako máte úspěšné vysokoškoláky studijící "mozek člověka", kterým rupne v bedně a na premiéře filmu zastřelí nevinné lidi (víte, o kterém incidentu mluvím), tak mezi hráči se objeví pár opravdu závislých lidí. Takovým se pak musí pomoci, ale obecně brát hraní her jako nemoc nebo něco, co je třeba studovat jen proto, že člověk má ve hře určitý cíl, mi příjde stejně divné, jako studovat fotbalový tým a ptát se jich "Hele, proč běháte za tím míčem a proč máte tak často tréninky? A nevadí to Vaším přítelkyním, že tak často trénujete a nejste s něma, vždyt je to jen fotbal.". Upřímně, spíše mě to uráží a beru to ze strany "neznalé" společnosti jako určitou diskriminaci. Když je někdo sportovec (jsem bývalý hokejista, konec kvůli zranění, vím o čem mluvím), nikdo Vás nesoudí. Ve chvíli kdy hrajete počítačové hry, jste "magor" a budou na Vás dělat výzkumy, jestli nejste závislý.
Myslím, že studovat by se měl pohled společnosti na lidi hrající počítačové hry, než lidi hrající počítačové hry. To by dle mého názoru bylo zajímavější a přínosnější. Já sám hraju počítačové hry velmi dlouho, nedávám jim přednost, ale počítám s nimi. Také mě mnoho naučili a můžu za sebe říct, že jsem potkal spoustu lidí s různými povahami. Někteří se báli vůbec promluvit a díky hře jsme z nich udělali sebevědomé lidi stojící si za svými plány a názory a probudili jsme v nich vůdčí schopnosti a kreativitu.
Už to dávno není o tom, že jsou hráči zavření 24/7 v tmavé místnosti a hrají až do vyčerpání sil. Už je to právě o lidech, jejich vlastnostech, jak si mezi sebou "sednou", o komunitě, poznávání se mimo hru a zárověň to ty lidi dělá otevřenější, protože znají někoho x let ale teprve na nějakém sraze jej uvidí poprvé. Lidi se mimo hru často chovají více či méně odlišně a to ostatní naučí a vycvičí je být trpělivý, otevření, udělat si vlastní názor na ostatní, zároveň být v dobrém slova smyslu soupeřivý ale ať už je ve hře jakákoliv nenávist, posezení nad škopkem dobrého moku mimo hru všechno zruší. A závislý hráč. No, nedokážu si upřímně takového člověka představit. Jelikož na to, aby ta hra byla zábavná je potřeba spousta lidí, hrát jako jednotlivec je zde spíše k pláči a nedokážu si to ani představit, protože by člověk tu hru musel vypnout. V jednom se hrát opravdu nedá. A pokud si někdo dokáže sehnat k sobě 30 závisláků, tak to by musel mít opravdu štěstí protože každý má hraní her posunuté v žebříčku priorit individuálně na nějaké příčce. Podle mě by mohl být přínosnější výzkum "Pohledu společnosti na hráče počítačových her" než "závislost hráčů". Je to taky o otevřenosti nejbližšího okolí hráčů.
Jen pár čísel z mé osobní zkušenosti (jelikož jsou pro výzkumy vždy potřeba důkazy):
Guild sraz 2009 - 6 lidí
Guild sraz 2010 - 26 lidí
Guild sraz 2011 - 32 lidí
Guild sraz 2012 - 31 lidí (chtěli jsme trhnout rekord, ale bohužel lidi byli na dovolené ;))
+ nespočet společných akcí, oslav narozenin, výletů atd..
A rozhodně se na srazech wow vůbec neřešilo. Naopak, vytvořila se spousta tradic, které krom jiné zábavy každoročně opakujeme.
Jak jsem již řekl, spíše mě tento náhled společnost na hráčskou komunitu uráží. Stejně, jako máte v posilovně jednoho z 50ti, co dopuje, stejně jako máte jednoho fotbalistu, co místo aby si zašel s kamarády z týmu na pivo jde ještě běhat a stejně jako máte ze všech lidí pijících alkohol určité % opravdových alkoholiků, máte i v hráčské komunitě určité procento "závisláků". Ale fakt si nejsem jistý, jestli výsledky Vaší práce mohou být reálné, když mají vzejít z pocitů při progresu Naxxramasu nebo Ulduaru. To je asi jako byste se ptal fotbalistů hrajících o zlatou medaili v pauze mezi poločasy za stavu 1:1, jaké mají pocity. Je jasné, že budou vyhecovaní a nic jiného je krom toho fotbalu a konkrétního zápasu zajímat nebude. Tady je to to samé. Jen to většina společnosti nechápe. Pro mně osobně je pojem "závislost na počítačových hrách" stejným pojmem jako "závislost na alkoholu", ale né každý člověk, co si zajde v pátek na pivo, je závislák.
S pozdravem
Shalladan
#11
Posted 10 August 2012 - 02:30 PM
#12
Posted 10 August 2012 - 02:35 PM
#13
Posted 10 August 2012 - 02:41 PM
#14
Posted 10 August 2012 - 02:50 PM
#15
Posted 10 August 2012 - 02:53 PM
Kaos, on 10 August 2012 - 02:30 PM, said:
Jasně, to beru, tím pádem je to ale mířené na špatnou cílovou skupinu. A tím více by to mělo být mířené na rodiče těch dětí. Od nás se něco dovzí, beru, ale určitě to nepomůže v tom "léčení" 10ti letých, jak říkáš. A upřímně pochybuju, že na tento topic bude nějaké takové dítko reagovat ba dokonce sám bude chtít interview.
Neříkám, že je to špatný nápad či studie, určitě ne. Říkám jen, že je třeba dobře vybrat cílovou skupinu, vědět, co chci zjistit ale taky je třeba znát to hráčské prostředí. Pokud chceme pomáhat zoufalým maminkám, které si neví rady se svým 8 letým synem, co je závislý, těžko můžem vycházet ze studie 18+ lidí. Navíc, byla tam zmínka o přítelkyni a práci, takže jsem usoudil, že se to týká hlavně 18+.
Já jen čekám na dobu, kdy se z "odvykání na pc hrách" stane pořádný obchod, vaši zaměstnavatelé vás budou posílat na léčení a budeme mít skupinové terapie s drogově závislými a s alkoholiky a to jen proto, že jsme přese "závislý" na pc hrách. Tam to totiž dospěje, až někteří "nezávislý" příjdou na to, jak z toho tahat peníze za podpory vlády a to jen proto, že společnost k tomu není otevřená.. ale největší sranda je, když se někomu takovému "nezávislému" něco stane s PC, tak komu volá? Koho platí za opravu. Áno, většinou ty na pc závislé.
V dnešní době je svým způsobem každý v moderním světě závislý na PC. A kdo říká že ne, tak je pokrytec, protože je na něm závislý, aniž by si to uvědomoval a aniž by ho měl v domácnosti či ho používal. A někteří jen přišli na to, že ten PC krom pracovních věcí může sloužit i k odreágování a kolik tomu věnuje času může být každému jedno. Jenže místo toho se zřizují studie, "které monitorují vývoj rizikových komunikačních jevů a online závislostní".
#16
Posted 10 August 2012 - 04:24 PM
EDIT: Pokud autor článku měl namysli fyzickou závislost tak tou opravdu nikdo trpět na wow nemůže ;)
This post has been edited by DeniEL: 10 August 2012 - 04:28 PM
#17
Posted 10 August 2012 - 04:58 PM
ebezpeci, on 10 August 2012 - 10:59 AM, said:
HA! CHYBA! S celou řadou lidí. 7.pád - kým, čím.
A teď vážně.
Studie. To se rovnou mohly udělat takové ty dotazníky, jen s otázkami mířenými tak, aby se nedalo odpovědět jinak než že je odpovídající závislý. Krom toho, někdo se tam přihlásí, protože si řekne že si udělá srandu a pořádně je tam vytrollí/nechá si zaplatit cestu z Karlových Varů autobusem.
Když už se jim tam někdo "závislý" přihlásí a bude spolupracovat, tak budou mít záznam o pár závislých lidech. Fajn. A co to vypovídá? Pokud jde o studii o závislosti, tak je jim to k ničemu, protože nemají vzorek. Mají skupinu lidí typu, který chtěli mít v prvé řadě.
Bez toho, aby se věnovali nějakému porovnávání herní populace, natož věkově rozdělené. Nebo dokonce v průběhu času. Například kolik procent desetiletých dětí z celkové tehdejší wow hrající populace "závislačilo" po releasu TBC a kolika z nich to vydrželo doteď, když už jsou relativně rozumné. A kolik procent z desetiletých dětí to dělá dnes, v porovnání s minulostí.
Tak se vytváří výzkumy, které něco vypovídají. Takhle to je jako jít na Václavák s megafonem a zařvat ať přijde každý, kdo má rád karamelový pudink. Co máte? Dvacet lidí, co mají rádi karamelový pudink. Nic víc.
Pokud se neprovede průzkum všech aspektů, které wow přináší, negativních i pozitivních, pokud se nepořídí vzorky z celé populace hráčů, k tomu bezpodmínečně v průběhu času, pak nelze mluvit o "monitorování vývoje (vývoj znamená něco, co chce čas, ne co je teď) rizikových komunikačních jevů a online závislostí".
Pokud se takový dlouhodobý a zevrubný průzkum nepodnikne a omezí se pouze na "Hej, seženeme pár závisláků a ukážeme jak jsou hry špatné," pak dojde k tomu, co se dnes děje naprosto běžně a skoro všude (takže nevím, proč se tu vůbec snažím to vysvětlit :-) ), ke zkreslení výsledků. Nedostanete to, že závislost před osmi lety byla taká a taká a dnes proti tomu stoupla/klesla, s rozdělením na nějaké věkové kategorie. Ne, dostanete, že hry jsou špatné a mají děsivé následky, ale to přece všichni víme, a kdo ne, ten by se to měl sakra rychle dozvědět, aby nepřišel do pekla.
Přesně tyhle věci jsou příčinou toho, proč mají hráči stále furt a pořád problémy být společností vnímáni jako právoplatní členové. Offtopic:(A neplatí to jen pro naše území nebo hry jako takové. Komunita okolo her a internetu to měla problémové vždy (byť momentálně je jakási akceptovaná role geeků a nerdů), stačí se podívat na nedávné pokusy o kontrolu obsahu internetu.) Chybí tomu vhled, chybí tomu vyjmenování všech pozitivních aspektů. Jak psal Shalladan, ve hře je člověk otevřenější a tím pádem pak má menší problémy mluvit mezi lidmi a třeba i před lidmi, všechny tyhle srazy jsou pravidelnými událostmi, jsou tací, kteří se přes wow seznámili, našli přátele (kupříkladu třeba já), nebo se dokonce postupem času od hraní přemístili k developingu (free servery, samozřejmě) a to jim pomohlo najít práci - což je případ některých našich bývalých developerů. Nebo můžou trochu pocvičit spisovatelství, když chtějí psát fan povídky(ale pokud někdo o něčem píše povídky, tak už teda musí být sákra závislý, žejo :P).
A co je na tom nejzajímavější? Že tohle se v oficiálních studiích nenosí. Viděl jsem pár dotazníků od studentů vysokých škol, které se zabývají i sociálně pozitivním faktorem. Z nějakého prapodivného důvodu se takové oblasti zájmu v profesionálních pracích neobjevují. A nemyslím tím jen tohle nebo českou scénu. Celosvětově. Protože hry jsou horší než mor a španělská chřipka dohromady a umírají z toho koťátka a yadayadayda. Nedejbože, aby se přišlo na to, že mají nějaký pozitivní dopad. Ha!
tl,dr
Pokud se bude i nadále přistupovat ke hraní jako k duševní nemoci a nebudou se provádět kompletní a důkladné výzkumy, není šance na zlepšení profilu hráčů mezi "obyčejnými" lidmi a není šance na to, že se dojde k nějakému pravdivému a koherentnímu výsledku.
P.S.:
Shalladan, on 10 August 2012 - 01:16 PM, said:
Myslím, že jsi mi právě vnukl nápad na dokument.
#18
Posted 11 August 2012 - 08:58 AM
Zavislost neni o tom, ze by nekdo hral cely vikend Wow. O zavislosti hovorime tehdy, kdyz nam hra narusuje vyznamnym zpusobem socialni vztahy, pracovnepravni vztahy, ovlivnuje nas vyrazne fyzicky a psychicky, jednoduse poskozuje dalsi slozky fungovani naseho zivota. Rada zavislych o tom vi, snazi se zavislosti zbavit, maji abstinencni priznaky. V ramci Cr bude provedeno mereni ma vzorku 6.5 milionu lidi, ktere bude toto zjistovat (detaily muzu dodat podrobneji). Krome toho vsak chceme ziskat i konkretni ukazky kazuistik - interview. Uz mi z Mystiq napsala rada lidi, kteri maji s odvykanim na Wow zkusenosti. takze jsou tu ti, ktere hledame.
Spolecensky pohled zmenite jen tehdy, pokud ji ukazete nejake konkretni vysledky. A ty vubec nemusi byt negativni, treba se zjisti, ze u 90 procent z hracu Wow jde o cistou relaxaci bez vlivu na jejich fungovani v realnem svete.
Sam Wow hraji nejakych 5 let cca, setkal jsem se se stovkami hracu a take se za zavisleho nepovazuji, i kdyz klidne progresuji i nekolik hodin v raidech. Mam proste i jine aktivity, praci, rodinu... Tak to ve vetsine pripadu take byva. Zavisli lide tvori jen zlomek....
To, co vam nabizim, je moznost prezentovat sve zkusenosti, to ale neznamena, ze by se vysledky nekolika desitek lidi vztahly na celou spolecnost. Je to jen maly kousek mozaiky celeho jevu.
Co se tyce rozdilu u veku hracu - u osob mladsich 18 let je problem se zavislosti v tom, ze jim napr klesa prospech ve skole, maji fyziologicke i psychicke problemy, chodi za skolu a hraji misto toho Wow atd. U starsich hracu je to zase spise o ztrate partnera, prace a bydleni. ve vetsine problemu ale neni wow pricinou negativnich vlivu, ale spise akceleratorem jiz existujicich potizi.
Omlouvam se za preklepy, ale pisi z ipadu...
S pozdravem
Kamil kopecky
This post has been edited by ebezpeci: 11 August 2012 - 09:02 AM
#19
Posted 11 August 2012 - 09:00 AM
This post has been edited by ebezpeci: 11 August 2012 - 09:01 AM
#20
Posted 11 August 2012 - 09:19 AM